Megaopdracht Haarlems bedrijf

Opknappen van treinmeubilair

Door Arnout Heemskerk
HAARLEM – Kapot treinmeubilair wordt voortaan in Haarlem gerepareerd. Niet bij Nedtrain, maar bij het relatief onbekend stofferingsbedrijf BMS Projectstoffering.

BMS Projectstoffering won eind vorig jaar een grote aanbesteding van Nedtrain, de onderhoudsdochter van NS, voor al het onderhoud aan het meubilair in de treinen. Voorheen was dat bij een aantal stoffeerders ondergebracht, maar vanwege nieuwe Europese regels moest dat in één hand komen. Sander Borchart (40) laat een paar dikke ordners zien.

“De hele procedure van zo’n aanbesteding is zo ingewikkeld, dat we een speciaal bureau hebben ingehuurd om ons te helpen. Je moet aan allerlei eisen voldoen. We zijn zelfs vooraf naar een groter pand in de Waarderpolder verhuisd. Dat vormde een financieel risico, want de opdracht was nog niet zeker”, zegt Borchart.

Het meubilair van sprinters, dubbeldekkers en andere type treinen bestaat uit bijna vierhonderd onderdelen. Als daar een scheur in komt of een dikke streep van een viltstift, dan wordt het bankje naar Haarlem gebracht om hersteld te worden. Kussens, hoofdsteunen, schuim en zelfs gordijntjes, in allerlei vormen en kleuren. Voor al die artikelen moet Borchart de juiste stof of het juist (imitatie-)leer in huis hebben. Per jaar verwacht hij zo’n 15 duizend onderdelen van het treinmeubilair te moeten herstellen.

Centraal in het pand van Borher staat een grote tafel met tientallen laatjes met daarin de mallen, tekeningen en kleurstellingen van alle bankjes en onderdelen. “Dit is ons geheugen”, zegt Borchart. Of het nu gaat om de paarse zitjes uit de dubbeldekkers, of de bekende oranje bankjes uit de intercity’s die jarenlang vanuit Haarlem richting Amsterdam en Utrecht vertrokken, Borchart moet alles kunnen leveren.

Zijn ouders begonnen het meubelbedrijf 42 jaar geleden vanuit hun huis in de Van der Hulststraat in de Oude Amsterdamsebuurt. Via een kennis van de toenmalige hoofdwerkplaats van de NS aan de Amsterdamsevaart kregen ze af en toe een opdracht om een treinbankje te stofferen. De hoofdwerkplaats, nu omgetoverd tot een van de revisiewerkplaatsen van Nedtrain, had toen nog een eigen meubelstofferingsafdeling. Als die het werk niet aan kon, werd een oproep gedaan op de vader en – inmiddels overleden – moeder van Sander.

In een van de kantoorruimten staat nog de oude Gritzner naaimachine waarop zijn ouders de herstelwerkzaamheden deden. “De Herbie noemden we de naaimachine, de Amerikaanse naam voor een Kever. Net als de Volkswagen ging die altijd maar door”, zegt Borchart.

De banden met het ‘Haarlemse’ Nedtrain zijn al lang doorsneden. Opdrachten komen nu uit Tilburg, maar dan wel voor het onderhoud van álle Nederlandse treinen, inclusief die van de HSL-lijn. Raken de zitjes en kussens in de magazijnen van de NS op, dan moet BMS Projectstoffering aan de slag. In het magazijn in de Waarderpolder staan honderden nieuwe en gerepareerde zitjes in kratten klaar voor transport.

Borchart zegt dat de aanbesteding voor de komende drie tot maximaal vijf jaar zeker aan acht man werk biedt. Nedtrain is niet de enige klant. BMS Projectstoffering heeft nog een speciaal bedrijfsonderdeel waar de interieurs van luxe auto’s worden ‘opgepimpd’. Ook de bankjes voor de Rotterdamse trams, metrostellen en bussen, maar ook speciale kinderzitjes voor de ING-kantoren worden in Haarlem onderhouden. “Onderhoud aan het treinmeubilair vormt voorlopig wel de kurk waarop we drijven.”

Bron: Haarlems Dagblad